Pressrelease: Tystnadens dolda rum

1 jul 2006

Varje människa behöver tid att lyssna inåt och att vårda sin själ. Men för många är fredade stunder som ger klarhet alltför få, de överröstas i dagens vimmel av stress och krav. Musiksamlingen "Tystnadens dolda rum" har uppstått som ett svar på detta inre behov.

"Samlingen är en klingande skatt för såväl troende som tvivlare. Sångerna skildrar andlighet i vid mening."

Våren 2005 tog kompositören Sven Hagvil och körledaren Oskar Ganestål intiativ till ett projekt som fick namnet "TilliT - om vägar och omvägar till tro och tilltro". En särskild kammarkör bildades för att ge Hagvils musik både klang och gestalt. Kören bestod av 27 skickliga sångare, flera verksamma bland annat som sångpedagoger och kyrkomusiker. Projektet avslutades med en konsert den 8 augusti 2006 i Vadstena klosterkyrka.

Det bestående resultatet är CD-skivan Tystnadens dolda rum. På skivan finns 24 spår, där 10 musikstycken presenteras. Några av dem föregås av en recitation där texten läses upp utan musik av biskop Martin Lönnebo och Karin Hagvil. Skivan avslutas med Missa 'Via Interna' - mässa för den inre resan - bestående av 9 satser som komponerades till Birgittajubiléet år 2003.

Samlingen är en klingande skatt för såväl troende som tvivlare. Sångerna skildrar andlighet i vid mening. Texterna och melodierna leder lyssnaren genom sökarens landskap där inga svar är givna, men där tecknen är många. Vindens viskningar, sömnlösa nätters vrål.

En ledstjärna för alla medverkande har varit att ge åhörarna en stund av stillhet, men också att förmedla tankar och ord för reflektion och till tröst.

Sven Hagvil

Utbildad komponist och socionom. Känner stark fascination över vad musik i kombination med berikande texter kan betyda - både för honom själv under skapandeprocessen, för den som förmedlar musiken och för den som nås av musiken som lyssnare.

Oskar Ganestål

Utbildad sång- och musikteoripedagog. Som frilansande musiker verkar han främst som sångare och kördirigent. Den repertoar som ligger honom varmast om hjärtat i dessa sammanhang är den där texter med substans och musik med flöde förenas till en helhet.

Håkan Sjögren

Inspelningstekniker med stor erfarenhet av körmusik. Hans ljudteknik i skivbolaget Proprius produktioner har gjort honom känd i hela Musiksverige.

Kammarkören TilliT

Sopran: Janna Ahlström, Marie-Louise Beckman, Moa Bergman, Christine Larsson, Johanna Lundqvist, Anna-Carin Strand, Ellinor Svahn, Ann Thosteman, Alt: Lena Arman, Elisabeth Carlgren, Ann-Christine Carlsson, Marie Enstedt, Gunilla Forsberg, Anette Gustafsson, Tenor: Hans Arman, Johan Dalesjö, Gustaf Edlund-Söderström, Olof Johannesson, Aleksander Mojsiejuk, Martin Nilsson, Mark Olson, Bas: Patrik Alexandersson, Lars Beckman, Anders Bergström, Gunnar Carlgren, Mikael Olofsson, Anders Rimpi

Lyssna:

Inspelning hämtad från CDn "Tystnadens dolda rum" med Kammarkören TilliT.

Sven Hagvil om varje spår på skivan

Tillbaka till "Läs & lyssna"